Weekendje Keulen - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Mark & Lydia - WaarBenJij.nu Weekendje Keulen - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Mark & Lydia - WaarBenJij.nu

Weekendje Keulen

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Mark & Lydia

10 November 2013 | Duitsland, Keulen

Het afgelopen weekend zijn we twee dagen naar Keulen geweest. Het is maar 2 uurtjes rijden en net buiten de stad kun je heel gemakkelijk je auto (gratis) kwijt op een P+R parkeerplaats. Je kunt dan met de tram naar de stad en je auto het hele weekend laten staan. Erg makkelijk dus!

We waren te vroeg bij het hotel om al op de kamer te kunnen, dus hebben we ons koffertje daar achtergelaten en zijn we meteen naar het eerste museum gegaan. Deze had Mark thuis al gevonden op internet, hij werd niet genoemd in de 100% Keulen, maar wij vonden het zeker de moeite waard. Het was namelijk het voormalige hoofdkwartier van de Gestapo in Keulen en beneden kun je in de oude cellen. Het museum lag ook nog eens tegenover ons hotel, dus om half 2 stonden we alweer buiten.
Daarna zijn we wat door de stad gelopen, hebben we wat winkels gekeken en natuurlijk een magneetje gekocht voor de verzameling.
Vervolgens zijn we nog naar de Dom van Keulen gegaan, die overal hoog bovenuit torent. Deze kerk is vanaf de snelweg goed te zien als je Keulen nadert en is echt een gigantisch bouwwerk.

's Avonds, voordat we een echt Duitse schnitzel gingen eten zijn we eerst nog naar de Hohenzollernbrücke gelopen, waar verliefde stelletjes een slotje aan hangen met hun naam erop. De ene kant van de brug hangt al helemaal vol! Na onze lekkere grote schnitzel hebben wij bij Mc Donalds nog een ijsje gehaald en zijn we lekker op tijd naar bed gegaan.

Zondag zijn we eerst naar het Praetorium gegaan, een museum boven de oude resten van een Romeins paleis. Je kunt hier een stuk van de fundering zien en een stukje door oude afvoerleidingen lopen. Daarna zijn we langs het oude Raadhuis gelopen richting het parfum museum. De eerstvolgende tour waar we ons voor in konden schrijven ging pas om 13.00 uur en het was pas 10.30, dus zijn we eerst naar het beroemde chocolade museum gegaan. Het was hier behoorlijk druk en net als in Brugge kon je de oorsprong en geschiedenis van chocola zien, maar ook hoe het gemaakt werkt doordat je langs opengewerkte machines kon lopen, erg leuk om te zien en er hing een heerlijke geur in het museum! In het café van het museum hebben we nog wat gedronken met een lekker stuk taart en om 13.00 uur waren we weer terug bij het parfum museum.

De tour bleek in het Duits te zijn, ze hadden gezegd dat het Engels zou zijn en dat hadden wij ook fijner gevonden, maar zo konden we ons Duits nog eens oefenen. Het was een erg leuke en interessante tour in de kelder van de oude winkel van Johann Maria Farina, waar de hele geschiedenis werd verteld en we verschillende essences konden ruiken die in het parfum verwerkt worden. De tour was veel leuker dan we verwacht hadden en op het einde van de tour kreeg iedereen een klein flesje parfum mee naar huis.

Hierna wilden we eigenlijk nog een kerkje bezoeken, maar die was helaas wegens onderhoud gesloten. We zijn dus onze koffer gaan halen bij het hotel en zijn met de tram weer teruggegaan naar onze auto. In ruim 2 uurtjes waren we weer thuis, waar we onszelf nog even lekker getrakteerd hebben op een dönerschotel om het weekendje af te sluiten.

• 01 April 2014 - 17:01

Anneke:

Hoi Lydia,

Ik ga het weekend van 19 april met een groep vrienden naar Keulen. We hebben 3 auto's ter onze beschikking en we vroegen ons af wat de parkeermogelijkheden zijn. Via Google kwam ik op jullie reisverslag en zag ik dat jullie de auto heel het weekend konden laten staan in de P+R. Weten jullie toevallig hoeveel dagen je maximaal in het weekend je auto mag laten staan en of dus dag en nacht mag? We gaan op 21 april weer terug. Weten jullie ook de bedragen voor het parkeren?

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Anneke

• 01 April 2014 - 19:13

Mark & Lydia :

Beste Anneke,

Wij hebben de auto bij aankomst geparkeerd bij een P+R (als je googeld op P+R Keulen dan kun je alle parkeerplaatsen vinden). De parkeerplaats waar wij stonden (ik geloof iets met Stadion in de naam) had een tramhalte voor de deur. Het enige wat we hebben hoeven betalen is het tramkaartje om naar de stad te komen, de tram ging rechtstreeks naar de Neumarkt. Volgens mij kun je je auto daar onbeperkt laten staan, die van ons heeft er in elk geval het hele weekend gestaan en er is geen slagboom of iets dergelijks, dus je kunt er altijd in en uit.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt en heel veel plezier toegewenst in Keulen!

Groetjes,
    Lydia