Tweede en laatste dagje Belgrado - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Mark & Lydia - WaarBenJij.nu Tweede en laatste dagje Belgrado - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Mark & Lydia - WaarBenJij.nu

Tweede en laatste dagje Belgrado

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Mark & Lydia

20 September 2014 | Servië, Belgrado

En toen zat mijn reisje er alweer zo goed als op. Vanmorgen ben ik, nadat ik een beetje uitgeslapen had en heb ontbeten in het restaurantje aan de overkant (met een best lekker, maar wel vet en zwaar gebakken brood gevuld met ei en een yoghurt/kaas-achtig iets) met de bus naar het mausoleum van Tito gegaan.
Natuurlijk stapte ik weer een halte te ver uit en moest ik daardoor een stuk zoeken en een flink stuk terug wandelen. Ik stapte netjes uit bij de halte die me hier in het hostel was aangeraden, en ik dacht nog bij mezelf toen een toeristisch stelletje een halte eerder uitstapte dat zij vast langer zouden moeten zoeken dan ik. Niet dus. Ik stapte een halte verder uit en kon het in eerste instantie niet vinden, terwijl het recht achter de vorige bushalte lag...
Nouja, wandelen is gezond zullen we maar denken! Het mausoleum lag een stuk van de weg af, flink heuvel op. Eerst kwam ik in een museum met een tentoonstelling van Tito's eigen kunst. Het enige wat hier een beetje interessant aan was, waren alle modelhuisjes van zijn eigen woningen die hij van relaties cadeau had gekregen. Ik vraag me nog steeds af hoe zijn ouderlijk huis er echt uitgezien moet hebben, want al die verschillende huisjes leken niet echt op elkaar, dat was wel grappig om te zien.
Achter het museum lag het mausoleum met nog een klein museum over Tito's loopbaan en zijn militaire kostuums. Zijn graf is bedekt met wit marmer en zijn laatste vrouw ligt in een zelfde graf, maar dan een stuk kleiner. Niet heel spectaculair, maar interessant om gezien te hebben.
Daarna heb ik de bus terug richting het centrum genomen, op zoek naar nog wat souvenirtjes op mijn weg richting het oude fort.
Ik heb uiteraard een magneetje van Belgrado gekocht voor de verzameling, een sjaal voor mezelf en nog wat oud Joegoslavisch geld en oude postzegels (het ging me om de Joegoslavische, maar er zitten ook veel andere landen bij). Vooral het geld is leuk, in 1993 hadden ze in Joegoslavië namelijk een record. Ze hadden het grootste briefje ooit, van 500.000.000.000 Joegoslavische dinar! Het geld was in die tijd dus niets waard, en nu kun je ze kopen als souvenir.
Net voor het fort heb ik nog een lekker ijsje op (net als in Amerika mocht ik zelf allerlei toppings er overheen doen, wat natuurlijk geen combinatie wordt omdat ik de nutella, vloeibare pure chocola en m&m's, maar ook de verse ananas, de frambozensaus en de honing niet kon laten liggen, maar toch smaakte het best lekker!). Toen ben ik naar het etnografisch museum gegaan, waar eigenlijk niet zo heel veel aan was, dus daar stond ik heel snel weer buiten.
Toen ik net binnen het Kalemegdan fort was begon het te donderen en te regenen. Ik dacht dat het wel zo op zou houden, maar het kwam even later met bakken uit de lucht, dus als een verzopen katje ben ik maar omgedraaid en terug naar het hostel gegaan, waar ik met een zak chips en mijn boek op bed ben gaan liggen.
Het is inmiddels een paar uurtjes verder en het regent nog steeds een beetje. Ik ga zo even een broodje of een pizzapunt ergens halen (deze kun je hier op elke hoek van de straat krijgen voor een paar euro) en dan douchen en mijn tas weer een beetje inpakken voor morgen, want vannacht om 3.20 uur moet ik de bus terug naar het vliegveld hebben. Ik hoop dus op tijd op bed te liggen, zodat ik toch nog een beetje kan slapen.

Verder is het reisje me eigenlijk best goed bevallen. Vooral de avonden zijn wel wat saai in je eentje, maar je hebt als je alleen reist veel aanspraak en hier in het hostel hangt ook echt een ˝thuis˝gevoel. Het Double Door Hostel in Belgrado is wat mij betreft dus echt wel een aanrader. En door het nemen van de nachttrein van Boedapest naar Belgrado was het voor een lang weekend weg toch echt wel een mini reisje, en dat is nou precies wat ik zo leuk vind! Vanuit Boedapest gaan er een hoop treinen naar allerlei andere landen en je kunt er heel goedkoop naartoe vliegen, dus wie weet komt er nog eens een soort gelijk tripje, maar dan naar een andere Oost-Europese stad.
En als manlief dan niet mee wil, ga ik gewoon weer in m'n uppie, want ik kan toch best goed met mezelf opschieten is wel gebleken! (maar ik ben ook weer heel blij als ik Mark morgenochtend op het vliegveld weer om zijn nek kan vliegen hoor)

Trouwens, dit was volgens mij mijn 75e reisverslag op deze site. Ik ben zeer benieuwd waar we bij nummer 100 weer uithangen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark & Lydia

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 80558

Voorgaande reizen:

06 November 2015 - 08 November 2015

Weekendje Boedapest met Nadia

16 September 2015 - 20 September 2015

Mini rondreis vaste land van Griekenland

20 Juni 2015 - 11 Juli 2015

New York, Guatemala en Belize!

21 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Riga en Vilnius

19 Maart 2015 - 22 Maart 2015

Marrakech met mama en Nadia

15 Januari 2015 - 18 Januari 2015

Boedapest en Wenen

12 November 2014 - 23 November 2014

Rondreis Jordanië

11 Oktober 2014 - 12 Oktober 2014

Weekendje Gent

18 September 2014 - 21 September 2014

Minireisje van Budapest naar Belgrado

29 Juni 2014 - 04 Juli 2014

Berlijn en concentratiekampen

17 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Weekendje Venetië

09 November 2013 - 10 November 2013

Weekendje Keulen

05 September 2013 - 09 September 2013

Citytrip Istanbul

06 Juli 2013 - 27 Juli 2013

Roadtrip USA

15 Juni 2013 - 16 Juni 2013

Citytrip Brugge

18 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Citytrip Madrid

12 Januari 2013 - 15 Januari 2013

Citytrip Boedapest

15 November 2012 - 24 November 2012

Rondreis Marokko

03 Oktober 2012 - 07 Oktober 2012

Citytrip Rome

07 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Rondreis Vietnam, Cambodja en Thailand

05 Maart 2012 - 07 Maart 2012

Citytrip Londen

27 Januari 2012 - 30 Januari 2012

Citytip Krakow

13 Januari 2012 - 15 Januari 2012

Citytrip Praag

Landen bezocht: